Hamnområde

Mastkranar

Inom VBK´s hamnområde finns två mastkranar. På norra kajen finns den stora mastkranen som är 13,5 meter hög. En mindre mastkran finns på södra kajen som är 8 meter hög. Båda dessa kranar är utrustade med handvinschar.

Mastskjul

I anslutning till den norra kajen finns klubbens mastskjul där vi förvarar våra master. Inläggning av master sker på fastställda tider som anslås inför säsongen.

Uthämtning av master görs smidigast på uppsatta tider när masthuspersonal finns på plats.

Master kan läggas upp för omvårdnad på gräsmatta vid södra kajen och på gräsmattan söder om spolplattan. Master kan även läggas upp på norra sidan om spolplattan. Tänk på att masterna inte sticker ut över gångvägar eller gator/parkeringsplatser när ni lägger upp dem. Master på benämnda ytor får ligga till 31 maj.

Det är inte tillåtet att förvara master längs med rampen när de kan begränsa subliftarnas manövrering och försvåra för andra att använda mastkranen.

När mastavgift utgår så faktureras denna  i januari och den är till för att täcka kostnader för mastskjul, mastkranar och mastvagnar.

Motorkran

På Norra kajen finns en motorkran för sjösättning av lämpliga båtar och för lyft av motorer. Instruktioner och nyckel finns att få på hamnkontoret. Särskild avgift tas ut för användande av denna.

2,4 båtar

Vid F-bryggans landfäste finns ett område för 2,4 segelbåtarna och deras verksamhet. Här finns uppställningsplatser och en kran för sjösättning/torrsättning. Här finns även en flytbrygga där man kan förtöja tillfälligt.

Sjöbodar

Vid spolplattan finns tre sjöbodar som är juniorernas tillhåll. I den sjöbod som är närmast spolplattan finns en liten enkel verkstad som kan användas för mindre arbeten. Där finns en arbetsbänk med ett skruvstäd. I denna verkstad är det inte avsett att utföra heta arbeten.