Vänklubbar

Klubbholmsutbytet med TBK upphör 2021

TBK (Trälhavets båtklubb) valt att avsluta klubbholms sammarbetet, Från och med 2021 gär det endast att besöka TBKs gästhamnar om du är inbjuden som gäst av en närvarande TBK medlem.
2011 upphörde även sammarbetet med NBS (Näsbyvikens Segelsällskap).

Detta innebär att alla gästande båtars skall betala gästhamns hamnavgift på Furholmen.
(Du som är medlem i VBK behöver givetvis inte betala någon hamnavgift)

Samarbetet med båtklubbarna i andra frågor fortsätter som tidigare genom Södra Roslagens båtförbund.

Bakgrund:
Kring år 2008/2009 bildade VBK tillsammans med Trälhavets BK och Näsbyvikens Båtsällskap ett nätverk för utbyte av erfarenheter ochutveckling av klubbverksamheten.
Vi blev så kallade ”Vänklubbar”. Praktiskt innebar det att vi hade visst utbyte inom utbildningsverksamhetenoch att vi kunde besöka varandras klubbholmar utan att betala
någon hamnavgift.

Redan 2011 tyckte en del medlemmar i NBS att det var för många gästande båtar som besökte Gränholmen och de avslutade den delen av samarbetet. Sedan dess har VBK:are varit välkomna till Kålö, Lilla Kastet och
senaste åren även Örsholmen, utan att erlägga hamnavgift och TBK:are har på samma sätt varit välkomna till Furholmen.
Denna sommar har antalet båtar i mellanskärgården ökat stort och det har förekommit alltför många besök av VBK-båtar på TBK:s klubbholmar.
Tyvärr har vissa också uppträtt på ett icke önskvärt sätt. Därför har TBK nu meddelat oss att de önskar avsluta klubbholmsutbytet. När det gäller Lilla Kastet, är det så att det ligger inom ett naturreservat
och det går knappast att hindra gästande båtar från att besöka viken. Däremot är bryggorna i viken TBK:s och de ska vi låta klubben ha för sina medlemmar.

Framöver betalar alltså TBK-båtar hamnavgift på Furholmen, precis som alla andra gästbåtar. Detta betyder inte att vi inte är vänner längre, men samarbetet sker nu inom SRBF, Södra Roslagens Båtförbund, istället, och utan klubbholmsutbyte.