Toppmeny

Subliftar

Frsta bt p spolplatta

Subliftar

VBK:s upptagning och sjösättning genomförs med hjälp av tre subliftar. Två av dessa klarar att ta båtar med en pallning upp till 2.5 meters bredd, den tredje klarar pallning som är upp till 3 meter bred.

Detta gör att vi måste planera vilka båtar som skall lyftas med respektive sublift. Det som styr denna planering är främst båtens bredd. Båtens vikt ger ett grovt riktmärke för att bestämma vilken sublift som är lämpligast när de större båtarna i regel är tyngre.

I planeringen beaktar vi även hur många båtar som man klarar att lyfta per dag. De större båtarna tar generellt mer tid i anspråk.

Pallningens bredd måste anpassas till den tänkta subliftens bredd. Vi har satt regeln att de båtar som skall tas upp med de smalare subliftarna får ha maximalt 2,5 meter bred pallning och för den bredare maximalt 3 meter bred pallning.

Vidare så får inte pallningen vara bredare än båtens bredd. Anledningen till denna regel är att det skall vara max 60 centimeter mellan båtarna. Om pallningen tillåts vara bredare än båten så kommer vi inte att kunna ställa båtarna så tätt som vi önskar och vi riskerar att inte få upp alla båtar på planen.

En lösning med pallningen är att man har lösa stöttor som man kompletterar/ flyttar ut från båtens mittlinje när båten och grannens båt är på plats och Subliften kört därifrån. Dessa stöttor flyttas också in mot båtens mittlinje innan båtgrannen skall sjösättas på våren.

Hamnkaptenen har att besluta vilken sublift respektive båt skall lyftas med. Detta för att vi skall få så effektiv upptagning/ sjösättning som möjligt. Detta beslut ger dig då uppgift om vilken maximal bredd det får vara på din pallning, först grundregeln om att den inte får vara bredare är din båt men också maximalt 2,5 meter eller 3 meter styrt av vilken sublift som skall lyfta din båt.

Det är båtens egenskaper som ligger till grund för denna bedömning och inte måtten på din pallning.

Pallning

Att vi har bra pallningsmaterial har en avgörande betydelse för hur snabbt det går att hantera båtarna. Om pallningsmaterialet inte är anpassat och i ordning inför torrsättningen skapas lätt problem som drar ut på tid det tar att ställa ner båten.

När det gäller motorbåtar skall det vara bockar med individuellt justerbara stöttor. Om stöttorna är fasta kräver det omfattande injusteringar och i värsta fall omtag på båten för att få den på plats.

Motorbåtens köl sätts ner på bockarna och stöttorna justeras därefter in. I många fall kan de aktre stöttorna justeras in och därefter kopplas subliften bort. De främre stöttorna justeras därefter in när subliften kört därifrån.

Segelbåtar stöttas smidigast upp med fristående stöttor. Då kan man flytta ut de mittersta stöttorna när subliften lämnat. Fasta vaggor har en tendens att orsaka tidsspillan när båten i regel skall lyftas högt för att komma in i vaggan. Här händer det även att lyftbanden inte ligger rätt för de i längs led fasta tryckplattorna och detta leder till att båten inte hamnar rätt i vaggan.

Viggbyholms Båtklubb

Hamnvägen 1, 183 75 Täby

 

Tel: 08-756 32 08