Torrsättning

torrsättning anpassad storlek

Planering av torrsättning

Upptagning med subliftar sker på planerade dagar och du får boka det datum som passar dig. Bokningen öppnar i juli och är öppen för de medlemmar som har upplagsplats och betalt sin avgift. Tidpunkten för torrsättning styr sjösättningsdag, då båtarna sjösätts i den ordning de står uppställda.

Alla medlemmar som ska torrsätta med sublift måste boka sig via bokningssystemet. Om du inte har bokat dig kommer du att tilldelas en tid för torrsättning och det är mycket små möjligheter att ändra denna tilldelade tid. En avgift tas ut av de som inte själva bokar sin torrsättning.

Uppläggningsplats tilldelas, i mån av plats till medlemmar som tecknat avtal och som erlagt fastställda avgifter för sådan plats. Uppläggningsplatsen gäller för avtalad båt som uppfyller VBK:s krav för båthantering. VBK hanterar bara båtar som är lämpliga att hantera med VBK:s upptagningssystem med subliftar.

Hamnkapten och/eller Hamnkommittén förbehåller sig rätten att avgöra om båten anses lämplig för hantering i klubbens regi. Bedömningen grundas på att båten kan hanteras på ett säkert sätt med klubbens utrustning och personal, samt att båtens fysiska mått håller sig inom klubbens uppsatta riktlinjer. VBK hanterar ingen båt som är bredare än 3,9 meter och inte heller båt som är längre än 14 meter. Båtens konstruktionsvikt får inte överstiga 7 ton. Båten får inte ha större djupgång än 2,2 meter. VBK kan inte garantera att djupgående båtar kan torr- eller sjösättas vid lågt vattenstånd. Medlemmen är skyldig att följa VBK:s krav för uppställning och uppallning av båt.

Arbetsplikt

Båtägaren har arbetsplikt i samband med torr och sjösättning. Detta innebär att du hjälper till att ta upp båtar på förmiddagen och tar upp din egen båt på eftermiddagen eller vise versa.