Torr- och sjösättning datum 2023-2024

Torrsättning 3/10, 5/10, 7/10 & 8/10 kommer att sjösätta 27-28/4
Torrsättning 10/10, 12/10, 14/10 & 15/10 kommer att sjösätta 20-21/4,

Släng ditt avfall rätt

Solen skiner och det är full fart i hamnen. I samband med vårrustningen är det även mycket skärp och övrigt avfall som ska slängas. För presseningar och krympplast finns det en särskild plats för avlämning, anvisad invid hamnplanen. I vår nya miljömaja (som står brevid den gamla miljömajan) kan man även lämna miljöfarligt avfall, glykol m.m. I containern kan man slänga motsvarande hushållsavfall, tomma färgburkar med torkad färg i m.m. I oljeboden går det att lämna gammal olja och oljefilter.

Om du är osäker på något föremål som du planerar att slänga men inte vet vart du ska slänga det? Då är det bättre att fråga någon, än att bara lämna skräpet där man själv tror/ tycker att det kan stå, eller ta med skräpet exempelvis till Hagby ÅVC. Bilden nedan visar en kvarlämnad, gammal båt-toa (i kartongen) som står invid containern. Från den platsen, tar sig den gamla uttjänta båt-toan inte själv, på ett magiskt sätt, till rätt ställe. Så tänkt gärna till, innan du lämnar ditt skräp och avfall, så det hamnar rätt.

Sophantering

Viktiga datum 2024

15:e apr - Avtal bryggplats börjar gälla

15:e apr - Sista dag för tillfälligt avtal på hamnplan.

20:a apr - Sjösättning 2024 börjar

1:a maj - Höstfakturan skickas ut (förfallodag 31/5)

3:e maj - Parkering trailer sommar öppnar på stora hamnplan öppnar

6:e maj - Gästhamnen öppnar

31:a maj - Sista dag för uppställning av trailerbåtar på lilla hamnplan

21:a jun - Traditionsenligt midsommarfirande på Furholmen

1:a juli - Bokning av torrsättningstider öppnar i Portnet

1:a sept - lilla hamnplan öppnar för uppställnign av trailerbåtar vinter

sept - torrsättning 2024 börjar

26:e sept - sista dag för parkering av trailer sommar på stora hamnplan

27:e sept - gästhamnen stänger för säsongen (gästplatserna behöver finnas tillgängliga under torrsättningen)

31:a okt - Sista dag för avtal bryggplats

Gästplats i gästhamnen

I VBK´s hamn finns det 15 gästplatser längst in på C-bryggan. Här kan man förtöja mot Y-bom. Dessa platser är tillgängliga för gästande båtar under tiden efter klubbens sjösättning och fram tills att torrsättningen påbörjas.

2023-05-08 öppnas gästhamnen. 2023-09-22 stänger gästhamnen för säsongen.

Gästande båt som är upp till 11 meter lång, upp till 3,9 meter bred och som har en djupgång av maximalt 1,8 meter, samt väger under 6 ton, är välkomen att lägga till.

Registrering görs på hamnkontoret eller enligt instruktion uppsatt i korridor vid hamnkontoret.

Gästande båtar kan ligga i gästhamnen i maximalt 7 sammanhängande dygn och totalt 14 dygn per säsong.

Ladda batterier

Många vill kunna ladda sina batterier någon gång under vintern. För att göra detta behövs ett el-tillstånd. Tillståndet gäller i tre dagar och kan hämtas ut på Hamnkontoret.

OBS! att inga elektriska tillbehör, t ex fläktar, avfuktare, värmare eller dylikt får lämnas påkopplade utan uppsikt, dvs du måste vara i/vid båten när dessa används.

Tänk på att inte låta sladden ligga kvar på marken när ni lämnar båten. Sladden måste samlas ihop och hängas upp under båten. Ska vi kunna köra snöslungan under säkra förhållanden är detta oerhört viktigt!

Stölder i hamnen

Tyvärr är inte alla människor hederliga. För att undvika att drabbas av stölder är det viktigt att ni tar bort sådant som är stöldbegärligt från båten, t ex drev, utombordsmotorer och elektronik.  Vi ber våra nattvakter att vara extra observanta under vaktpasset, men det är bra om även medlemmar som pysslar med sina båtar nere i hamnen under dagtid håller ögonen öppna. Har ni blivit av med någonting, berätta det för oss på Hamnkontoret!

Märk pallning och täckning

Märk din pallning och presenning med medlemsnummer, så att det är enkelt att få tag på dig om något händer med din båt.

Lås fast din stege

För att göra det lite svårare för obehöriga att ta sig upp i våra båtar, är det viktigt att du låser fast din stege. Inte bara för din egen skull, utan också för att båtarna runt omkring ska slippa ovälkommet besök.

Släpjollarna

Samtliga släpjollar på jolleområdet/stockarna ska vara borta senast den 31 oktober. Jollen kan med fördel ligga under båten om ni inte vill ta hem den.

Egen torrsättning

Du som tar upp båten själv och har plats på hamnplanen, kontaktar Hamnkontoret för att få plats anvisad.

Under samtliga torrsättningsdagar är rampen som vanligt avstängd mellan klockan 06.00 – ca 18.00, eller tills dess att torrsättningen är avslutad för dagen.

Avtalet för bryggplats gäller till 31 oktober.

Mekaniker på besök i din båt?

Glöm inte att meddela Hamnkontoret om ni avtalar med båtmekaniker/företag att de ska utföra arbeten på båten. Det enklaste är att maila: . Detta är viktigt, så att vi kan hålla koll på att inga obehöriga rör sig på hamnområdet på bryggor eller i båtar.

Hamnplanerna stängda för biltrafik

I början av november stängde vi hamnplanerna för biltrafik med hjälp av så kallade ”suggor”. Förhoppningsvis kommer dessa att hindra obehöriga att köra in med bilar och lasta in sådant som inte tillhör dem!

Kör försiktigt högst 30 km/tim

Tyvärr är det många bilar som inte håller hastighetsbegränsningen på Hamnvägen, så tänk på att det är högst
30 km/tim som gäller. Kör försiktigt, både i och kring hamnen!