Sommarplats vid brygga

VBKs hamn ligger i norra delen av Värtan och hamnen är skyddad av en pir i Syd och Öster. Inom hamnen finns i dag 960 båtplatser fördelade på 7st flytbryggor samt piren. Bryggorna kallas A - G där A bryggan är den nordligaste och G bryggan är piren. I hamnen finns platser för båtar upp till 3,9 meters bredd och 14 meters längd och med en maximal konstruktionsvikt på 7 ton. Maxmåtten gäller för såväl vinter- som sommarplatserna.

Båtplatserna på bryggorna A - F är flytbryggor och har Y-bommar. G-bryggan (eller piren) som är fast har akterförtöjning mot träpålar.

Samtliga bryggplatser har fasta mått i varierande längd och bredd. Ett angivet breddmått är motsvarande hur bred en båt maximalt kan vara för att rymmas på platsen. Utöver det angivna breddmåttet finns marginal för förtöjningsmaterial såsom fendrar och dylikt. VBK strävar efter att matcha båten och platsens dimensioner så långt det går och detta styr tilldelningen av platser. Det kan därför ta lång tid innan en plats är ledig som passar just den båt du står i kö för.

Sommarplatserna är tillgängliga mellan 15 april och 31 oktober. Efter den 31 oktober skall hamnen förberedas för vintern och då finns  begränsad möjlighet att ha båtar i sjön. En sommarplats är inte sammankopplad med en vinterplats utan vinterplatsen tilldelas separat.

På bryggorna finns eluttag och vattenposter. Inom hamnen finns även två toatömningsanläggningar för medlemmar.

Hamnen är bevakad och du som medlem med båt i hamnen förväntas gå ett vaktpass per år.

Är du intresserad av båtplats är du välkommen att bli medlem och ställa dig i kö.

Kom in på hamnkontoret och ansök om medlemskap och ställa dig i kön.

För att läsa mer om vår kö klicka här!

Information om våra avgifter klicka här!